MONEY, MONEY, MONEY ..!

apr 29, 2015
admin

DollarTrash-646x363

Till helgen ryker alla befintliga penningrekord – tror man – när Floyd ”Money” Mayweather möter Manny ”Pacman” Pacquiao i Las Vegas MGM Grand. Båda herrarna tillhör redan rekordhållarna i den ligan .. Floyd något före Manny, men tillsammans torde de bli oslagbara. Den tidigare rekord-gossen i sammanhanget var Oscar De la Hoya .. och före honom var det ”Iron” Mike Tyson och Nyhetsbild_304_De_la_Hoya_vs_Mayweather Evander Holyfield och ”Big” George Foreman som skapade rekordsiffror.

 

En gång i tiden handlade det om miljon-dollar-intäkter på sålda biljetter till arenan .. från 1920-talet upp till 1950-talet. Då kom ”closed circuit-TV” – länkade teater-TV-intäkter, som förvandlade inkomsterna till flera miljoner dollar, följt av satellit-TV-intäkter från en världsvid marknad från 1970-talet och framåt. Som skapade intäkter på tiotals miljoner dollar/megamatch. Redan då testades de första pay-per-view sändningarna, avgiftsbelagd uppkoppling direkt till hemmen, och snabbt nog insåg man den fullständigt enorma potential som rymdes häri. Under 80-talet var det uppenbart att man på väg in i en ny ekonomisk super-era. 1988 såldes den suveräna VM-fighten i tungvikt mellan Mike Tyson och Michael Spinks till över 700.000 mottagare. 1990 spräckte VM-kampen mellan Buster Douglas och Evander Holyfield 1 miljon köpare. Och 1991 skapade VM-kampen mellan Evander Holyfield och George Foreman ett otroligt rekord på 1,4 miljoner köpare och intäkter på enbart p-p-v på över 80 miljoner dollar!

Det rekordet stod sig i fem år tills Mike Tyson, utsläppt från kontroversiellt fängelsestraff, gjorde comeback mot andra-plans-fightern Peter McNeeley .. boxningsvärlden gick ”bananas” och köpte 1,55 miljoner views och lade ut 96 miljoner dollar på äventyret. Det var inte ens mycket till match!

 

Men nu kommer de två bataljerna mellan Tyson och Holyfield – den första (’96) slog antalet köp (nästan 1,6 miljoner) men avgiften var billigare så penningrekordet stod sig. I ett år. Returen 1997 – det världsberömda öronbettet! – såldes i 1,99 miljoner views till tonerna av över 100 miljoner dollar!

Det var länge oslagbart – tills Mike Tyson och Lennox Lewis till slut gjorde upp om VM, 2002, då intäktsrekordet rök på 112 miljoner dollar, men antal ”buys” stod sig precis: 1,97 miljoner köp. Nu var p-p-v ett etablerat faktum på alla megamatcher och boxning håvade in enorma summor på sportens jättar som Oscar De la Hoya, Shane Mosley, Felix Trinidad, Roy Jones, Bernard Hopkins och inte minst under den senaste tioårsperioden på de nya kilo-för-kilo hjältarna Mayweather och Pacquiao och Miguel Cotto.

Det fordrades dock just De la Hoya vs Mayweather, den 5/5 2007, för att spräcka rekord: den matchen såldes i 2,4 miljoner köp – ett rekord som står sig än idag .. men troligen inte över kommande lördag – och sopade in 136 miljoner dollar!

Det senare rekordet, intäkterna, strök med när Floyd Mayweather slog Saul ”Canelo” Alvarez i september 2013 .. man sålde inte fullt lika många köp (2,2 miljoner) men med den hittills dyraste avgiften spräckte man intäktsrekordet: 150 miljoner dollar!

 

De flesta experter tror att alla dessa rekord ryker på lördag natt.

 

De tio högsta p-p-v-intäkterna genom tiderna:

 

  • Mayweather vs Alvarez 2013 150 miljoner dollar
  • De la Hoya vs Mayweather 2007   136 miljoner dollar
  • Lewis vs Tyson 2002 112 miljoner dollar
  • Holyfield vs Tyson 1997 100,2 miljoner dollar
  • Tyson vs McNeeley 1995   96 miljoner dollar
  • Mayweather vs Cotto 2012   94 miljoner dollar
  • Holyfield vs Foreman 1991   80 miljoner dollar
  • Tyson vs Holyfield 1996   77,9 miljoner dollar
  • Pacquiao vs Mosley 2011   75 miljoner dollar
  • De la Hoya vs Trinidad 1999   64 miljoner dollar

 

PS: Vän av ordning undrar vart tungviktarna tagit vägen under de senaste tio åren i denna statistik – det är en period som dominerats av Klitschko-bröderna, och de slår inte på detta vis i USA, där ju framförallt p-p-v fungerat. Både Vitaly och Wladimir har boxat för massiva TV-intäkter från vanlig reklam-TV, baserat främst i Europa, och också inför enorm publik (ex: 65.000 människor på Wladimir Klitschko vs Ruslan Chagaev i Gelsenkirchen 2009) så de har gjort sig stora pengar, dock inte av p-p-v-klass. Wladimir försvarade ju VM för första gången på sju år i USA under den gångna veckan, och då gick matchen över HBO, och som kabel-TV-sändning var det en rungande succé. Matchen mot Bryant Jennings sågs av över 1,7 miljoner tittare, vilket gör detta till HBO:s högsta tittarsiffra sedan 2012. Inte så illa, trots allt.